Gerhana Bulan Penuh 16 Jun (2.20 a.m)

Pada tahun 2011 ini, akan berlaku 2 kali gerhana bulan iaitu pada 16 Jun 2011 (2.20 am) dan pada 10 Disember 2011 (20.30 pm).

Dengan lebih tepat, ia akan bermula dari jam 1.22 pagi, yang mana ketika itu, Bulan baru sahaja memasuki kawasan bayang-bayang penumbra. Kemudian ia akan memasuki kawasan bayang-bayang umbra pada jam 2.22 pagi.
Fasa Gerhana Penuh secara rasminya akan bermula pada jam 3.21 pagi sehinggalah 5.02 pagi. Kemuncak gerhana ialah pada jam 4.12 pagi.





Pada malam ini kita boleh saksikan sendiri kejadian gerhana bulan yang berlaku. Banyak tempat-tempat yang kita boleh nampak dengan jelas kejadian Maha Pencipta ini. Contohnya di masjid negara akan disediakan teropong besar bagi tujuan melihat gerhana bulan tersebut.

Tidak semestinya kita keluar pergi melihat sendiri, di internet juga bakal ada gambar Live kejadian gerhana bulan ini. Gambar-gambar akan dapat dilihat dalam page facebook "Malaysia Lunar Eclipe".

Malaysia Lunar Eclipe

Ada juga radio yang menyediakan slot Gerhana Bulan Live Radio 24@ FM 93.9 (Lembah Kelang) atau streaming web di bawah, pada jam 5.30 petang & 10.30 malam ini.

http://www.ada.fm/

Selain itu juga, korang g la jenguk-jenguk page "falak-online" ni kerana banyak info berkaitan dengan gerhana bulan yang akan berlaku malam ni.

falak-online

Sekadar berkongsi coret-coret. Enjoy reading!!

Sumber :
Malaysia Lunar Eclipe

falak-online

Comments

Popular posts from this blog

Sinopsis The Pursuit of Happyness

Telemovie InsyaAllah - Sinopsis

Iced Jelly Mahkota Parade